Ida Prester - Voditeljica FameLaba
Ida Prester - Voditeljica FameLaba ©

Damir Tiljak

Žiri traži nekoga tko će zablistati sadržajem, jasnoćom i karizmom.

Sadržaj

Sadržaj izlaganja treba biti znanstveno točan, a tema prikladno odabrana za publiku. Ako o temi koja se izlaže postoji među znanstvenicima određena polemika ili dvojba, izlaganje se treba i na to osvrnuti. 

Jasnoća

Jasnoća u znanstvenoj komunikaciji od temeljne je važnosti. Struktura izlaganja treba biti takva da ga publika i žiri lako prate, a temu izlaganja u potpunosti razumiju. 

Karizma

Publika i žiri trebaju nakon izlaganja biti nadahnuti i zainteresirani za znanost. Pobjednik će biti ona karizmatična osoba koja o znanosti govori na zanimljiv i uzbudljiv način i koja je u stanju ne samo govoriti o znanosti nego i podijeliti svoju strast za znanošću s drugima.

10 top savjeta žirija

  1. Razmislite o početku i kraju - zaintrigirajte nas od početka i dajte nam kraj zbog kojeg ćemo se osjećati kao da je putovanje bilo potpuno (lijepo je kad se kraj poveže s početkom na neki način, ali to nije jedini način da se izlaganje privede kraju).
  2. Ne pokušavajte imitirati nečiji tuđi stil - pronađite svoj vlastiti stil koji vam odgovara.
  3. Budite sigurni da je u izlaganju dovoljno znanstvenog sadržaja - puno toga možemo naučiti u tri minute ako nam to dobro ispričate.
  4. Ispričajte nam nešto što je vama uzbudljivo… - ...vaš će se entuzijazam osjetiti.
  5. Oslobodite se sigurnosne mreže PowerPointa - otisak na majici i laminirani papiri svode vas sa tri na dvije dimenzije.
  6. Budite u trenutku - reagiranje na ono što se događa na licu mjesta (čak i ako ne ide u dobrom smjeru) drži nas zainteresiranima - i pokazuje da ste dovoljno sigurni u sebe da se možete nositi s tim.
  7. Ne pretjerujte s uvodom - u redu je stvoriti atmosferu, dati nam trenutak da shvatimo tko ste i uvesti nas u temu, no sve to morate napraviti jako brzo! Niste ni počeli, a uvod je već gotov - neka bude energičan. 
  8. Budite sigurni kuda idete - bez obzira koliko ste se mučili oko pojedinih riječi, budite sigurni u svoje oznake na putu: točke koje će vas držati usmjerene. Ima ih vjerojatno pet, a posljednja točka je ujedno i završna linija. Ukoliko su te točke jasne u vašoj glavi, bez obzira koliko se brižno složenih rečenica u međuvremenu raspadne, još uvijek ćete znati kako ćete završiti.
  9. “O čemu će kasnije pričati?” - Što je tema vašeg izlaganja? Na to pitanje trebate moći odgovoriti u, recimo, deset riječi. Te riječi moraju funkcionirati kada im se pridoda: "Jeste li znali... " ili "Danas sam čuo nevjerojatnu stvar…". Dajte publici nešto što će poslije moći prepričavati u društvu, to je najbolji način širenja ideja. 
  10. Razmišljajte teatralno - učinak pomagala može se promijeniti načinom na koji se uvodi u temu - nosi li ga se, diže li ga se s poda, otkriva li se? Na sličan se način kraju može pristupiti iz neočekivanog pravca. Ovdje nema pravog ili krivog načina, trebate izabrati ono što vama i vašoj priči najviše odgovara. No, vi birajte, ne dozvolite da se samo dogodi.